Hvad du selv kan gøre for at undgå forstoppelse

Alle kan komme ud for forstoppelse, og man kender ikke altid årsagen. Men der kan være en vis sammenhæng mellem livsstil og hård mave. Du kan selv hjælpe til med at undgå forstoppelse ved at ændre på nogle af dine vaner.

Drik mere
Tør afføring bliver let hård. Drik et ekstra glas vand til maden – især hvis du spiser fiberrig kost.

Spis mere fiberrig mad
Fibre fra grøntsager, gryn, visse frugter og fuldkornsprodukter kan hjælpe maven med at holde tarmindholdet blødt. Spis mindre lyst brød, pasta og hvide ris.

Motionér
Regelmæssig motion hjælper tarmene med at udføre deres arbejde.

Gå på toilettet!
Lad være med at vente, når kroppen fortæller dig, at det er på tide at gå på toilettet. Hvis du holder igen, kan forstoppelsen blive værre. Forsøg at gå regelmæssigt på toilettet – efter du har spist er som regel et godt tidspunkt.

Reducér stress
Mange oplever, at de lettere får forstoppelse, når de er stressede i hverdagen. Motion kan også hjælpe med at lindre stress.

Afførende lægemidler har den bedst beviste effekt!
Ændrede mad- og motionsvaner kan hjælpe til, men det, som har den bedste beviste effekt ved forstoppelse, er afførende lægemidler, som kan købes i håndkøb på apoteket.

MOVICOL® er et osmotisk afføringsmiddel, som gradvist blødgør afføringen, så den lettere kan passere i tarmen – en blød start for hårde maver!

 

Gå på toilettet, som du plejer, i løbet af 1–2 døgn.

I håndkøb på apoteket, når du har brug for det.

Därför bli man förstoppad

Stress og sløsethed med maden?
Alle får hård mave en gang i mellem.

Så använder du MOVICOL®

Drikkeklar eller i dosisbrev – det er nemt at bruge – MOVICOL®.

Norgine
Norgine